maandag

Zo Geknipt: Januari!

Ja hoor, het is nog januari (ja toch? echt?)
Ah ja, want op 1 februari vertrekken we op reis, en morgen nog werkendag. Dus ja, het is januari. Net op tijd dus voor mijn januari bijdrage voor de Zo Geknipt! Sew Along

Niet nu pas gemaakt, wel nu pas gefotografeerd in stijl en van commentaar voorzien.
Op de planning stonden recept 16 en 26, respectievelijk de zakdoekendoos en de zwemzak.

Van de zakdoekendoes maakte ik al een ganse reeks als kerstcadeautje. En hoe leuk omkeerbare dingen ook zijn, ik vond het wat veel extra stappen in het bandwerk en nu echt ook weer niet zooo nodig. Oh ja, en ik heb een haat-liefde verhouding met biais. Dus daaraan ontsnappen was een plus.

Dit werd hem (ok, eerlijk is eerlijk, overschotje van vorig jaar en de alombekende ikea stof):

Wat ik heb aangepast zie je in deze binnenste-buiten foto:
In plaats van 2 volledige patronen te knippen neem ik er maar 1 waar ik 1cm naadwaarde aan toevoeg en dan een rechthoek die 2cm breder en langer is dan de ovaal en die ik even overlock of zigzag (hier zigzag, want voor het overlocktijdperk).
Werkwijze identiek: goede kanten op elkaar, stikken, kartelschaar, doorhalen.
En dan de magische truc: opstrijkbaar zoomband. Bij Ikea koop je 10m voor 1,5 euro. Vreemde plastic gaas die als je er een strijkijzer op zet smelt. Daarmee plak ik dus het rechthoekje aan de doos.
Terug naar de beschrijving, mooi doorstikken.
Biais? Nee bedankt, gewoon de rand omzomen, centimetertje naar binnen en klaar is kees.

Recept voor de zwemzak dan. Gevoerd met katoen, dus eerder een turnzak.
Ok, eerlijk is eerlijk, daar heb ik me bijna volledig aan de beschrijving gehouden. Al kriebelden mijn vingers! Enige dat ik veranderde is de nestelogen. Had alleen kleine in huis en speciaal grote kopen voor 1 project met tang, nee, dan maar zo.


Toch 1 kleine bemerking bij de anders absoluut geweldige uitleg in het boek. Recepten en patronen tot op de letter volgen zit niet in mijn natuur. Toch deed ik hier zo mijn best dat ik moest lostornen! Stap 40 en 41 hadden volgens mij omgekeerd moeten staan. Want in stap 40 stikte ik de bodem al, om dan in stap 41 te ontdekken dat de lusjes er nog tussen moesten.
Maar, al bij al, meer dan geslaagd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten