dinsdag

Wintersoep

Had ik al eens gezegd dat ik geen receptjes kan volgen?
Ja toch?

Wel, het is echt zo... nog nooit ben ik er in geslaagd soep te maken volgens een recept. Niet dat ik geen kookboeken heb hoor, maar ik combineer graag verschillende ideeën. En zo ontstond mijn wintersoep.

Pompoen-wortel-pastinaak-gember-kokossoep

Ja hoor, dat lees je goed. Het begon met wortel-kokos en pompoen-wortel. Toen was er op een dag niet genoeg lekkere pompoen op de markt, en toen probeerden we pastinaak (mmmm!). En als laatste kwam er de gember bij. De eerste keer niet zo geslaagd, had de gember mee gekookt en mee gemixt. Geen goed idee. Nu haal ik hem eruit voor ik alles in de blender draai. Ideaal!

Dus, hoe zit dat nu? Zo maak ik een grooooote pot soep (zeker 5 liter)

Een zoete ajuin en 4 sjalotjes grof gesneden laten glazen in boter/olie.

Een grote pastinaak en een bussel worteltjes, geschild in grove stukken erbij kieperen.

Een pompoen en een wortel geschilde gember.
Tja, deze was heel klein, eigen kweek... dus deden we er nog wat 
van de ingevoren versie van de oogst van vorig jaar bij.

Dan een 4 liter bouillon (ik doe het met bouillon blokjes, al weet ik dat zelfgemaakte bouillon nog lekkerder is) en kruiden. Hier wordt het vreemd met de kruiden... ik doe er namelijk een grote eetlepel speculaaskruiden bij.

Alles laten sudderen, gember er uithalen en door de blender ermee. Dan nog een halve liter kokosmelk. Naargelang het merk kan die nogal vast van consistentie zijn. Dan mix ik hem met een beetje soep, de blender is toch al vuil...
Smakelijk!

PS tip: was de blender snel na het mixen uit. De soep is heerlijk, maar als ze uitdroogt een plakkerig spul dat moeilijk af te wassen is. Vraag maar hoe ik dat weet (grrrrrrr)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten