donderdag

Proeflapjes

Ik lees er altijd over. Proeflapjes. Tot nu toe nooit gemaakt (shame on me), meestal begin ik met een miniprojectje om de wol even te testen.

Maar voor het strependeken, met voorsprong mijn grootste haakproject tot nu toe, heb ik me er toch maar aan gewaagd! Als je een hele deken haakt, wil je toch wel dat het een beetje naar de zin is, niet? Ok, het feit dat ik eens ik die mooie wol allemaal in huis had jeukende vingers had om te beginnen had er ook wel mee te maken.

Door de teaserpost van Tertia had ik een idee welke steken er zoal gebruikt werden. En ik geef toe, ik las ook het begin van het engelse patroon. Daarin stond vermeld dat je met een veelvoud van 24 lossen + 2 moest beginnen. Dus mijn proeflapjes met de Stylecraft werden 24 stokjes met 2 granny strepen. Gehaakt met een 4 en 5, mijn nieuwe beste vriendjes: de clovers!

CAL2014

Het patroon geeft ook aan dat de maakster met 192 + 2 lossen op een deken van 127cm komt. Een snelle rekensom leert dan dat het proeflapje 15,8cm moet zijn om dezelfde afmeting te bekomen. De lapjes hierboven zijn respectievelijk 16cm en 18cm. Ook vond ik de steken mooier zichtbaar gehaakt met de 4, dus de keuze was gemaakt! Alleen wil ik mijn deken iets breder, dus ga ik voor 216+2 opzetsteken. Dat zou me een deken van ongeveer 1m40 breedte moeten opleveren.

En de Lana Omega? Dat wordt een grannydeken. Zooooo zacht is die wol, ben er helemaal verliefd op. Hopelijk kan ik binnenkort daar ook al fotootjes over laten zien.

Ook zin om mee te doen? Je vindt de algemene informatie bij Tertia en Jolanda. Twijfel je nog? Kom eens kijken naar gelijkgezinden op deze facebookpagina. Kan je de volgorde van je kleurtjes niet bepalen? Probeer dan dit geweldig tooltje eens.

Ik haalde mijn Stylecraft Special DK bij deze webshop en ben heel tevreden van de service.

Vragen? Stel ze gerust!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten